ДИСКУССИОННЫЙ КЛУБ НОВОСТЕЙ

Объявление

ПЕРЕХОД НА САЙТ Fair Lawn Russian Club


Чтобы открывать новые темы и размещать сообщения, вам нужно зарегистрироваться! Это не отнимет у вас много времени, мы не требуем подтверждения по e-mail.
Но краткие комментарии можно оставлять и без регистрации! You are welcome!

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » ДИСКУССИОННЫЙ КЛУБ НОВОСТЕЙ » USA » Кто следующий президент США?


Кто следующий президент США?

Сообщений 1 страница 22 из 22

1

23.08.2012, 15:25
Степан Опалев

Исследование Университета Колорадо, представляющее собой анализ факторов, ведущих к победе кандидатов от той или иной партии, показывает, что с разгромным счетом 52,9% против 47,1% (среди тех, кто голосует за кандидатов от одной из двух основных американских партий) мормон-республиканец Митт Ромни таки одержит победу над афроамериканцем-демократом Бараком Обамой.

http://s1.uploads.ru/t/4HAts.jpg

«Эта модель корректно предсказывала победителя на предыдущих 8 президентских выборах», – утверждают авторы исследования, которые во главу угла поставили анализ экономических показателей, таких как безработица, реальные доходы населения и проч. для всех 50 штатов. «Экономика слегка улучшилась с тех пор, как Обама взял офис. Что пока неясно – будут ли избиратели воспринимать в относительных или абсолютных значениях. В первом случае, президент сможет поставить себе в заслугу траекторию экономики и выиграть второй срок. В последнем – Ромни победит в нескольких штатах, в которых Обама выиграл в 2008-м».

Выигрыш Ромни для России может означать ухудшение и без того непростых отношений с Америкой: Ромни называл Россию «геополитическим врагом номер один», заявляя, что заигрывания с нашей страной со стороны администрации Обамы позорят Америку. Похоже, пора готовиться к обратной «перезагрузке» – Холодной войны.

0

2

KARL ROVEСсылка


Election 2012: State of the Race - by Karl Rove

For each state, the map uses the average of all public telephone polls (internet polls are not included in the average) taken within 30 days of the most recent poll available in each state. For example, if the most recent poll in Ohio was taken on April 15, 2012, the average reflected on the map includes all polls conducted between March 15 and April 15, 2012. States within a three-point lead for the Republican or Democratic candidate are classified as toss-ups; states between a five-to-eight-point lead for the Republican or Democratic candidate are classified as "lean" for that candidate; states outside the eight-point lead are allocated to the respective party. Please note: for some states, the most recent polls available at this time are up to one year old and other states with no polling yet available have been classified Republican or Democrat based on their 2008 results.

http://s1.uploads.ru/t/3e28W.png

Two states changed status since last week's Electoral College map. Ohio moved from "lean Obama" to "toss-up" and New Hampshire shifted from "toss-up" to "lean Obama." "Safe" Romney and Obama EC votes are unchanged at 108 and 172, respectively. With the changes in OH and NH, there are now nine states (85 EC votes) that "lean Obama," five states (74 EC votes) that "lean Romney," and six states (99 EC votes) that are "toss-up." Keep an eye on Wisconsin. New polls moved it in Romney's favor this week, making it likely that it will change to "toss-up" soon. NOTE: South Carolina and South Dakota have been changed to "safe Romney" status in order to get an accurate outlook of the playing field. As Joe Trippi and I discussed on Special Report last week, they are safe GOP states that have not been polled in almost a year and may not be polled in the 79 days until the election. Their Electoral College votes have been moved to previous "safe Romney" totals as well as is reflected in the map's trend line.

0

3

0

4

За геев, аборты и иммигрантов
Демпартия США на своем съезде представит новую программу, защищающую права геев, женщин и иммигрантов

— 4.09.12 18:18 —

Демократическая партия США опубликовала сверхлиберальную программу Барака Обамы, которую предполагается обсудить на съезде партии в четверг. Демократы обещают громкие реформы: Обама намерен либерализовать иммиграционное законодательство, дать геям право заключать браки и развернуть борьбу за права женщин во всем мире.

Демократическая партия США во вторник опубликовала на своем сайте программу на ближайшие четыре года. Текст документа будет изучен делегатами съезда, который на этой неделе проходит в городе Шарлотт (Северная Каролина). Как ожидается, в четверг делегаты съезда одобрят документ общим голосованием, сообщает US Today.

Платформа демократов резко отличается от программного документа, представленного республиканцами в ходе съезда на прошлой неделе. В то время как предложенные соратниками Митта Ромни реформы по налоговому и финансовому законодательству могут нравиться зажиточным американцам, Обама делает ставку на традиционных для демократов избирателей – людей с доходами средними и ниже среднего. Соратники президента указывают, что ему удалось за четыре года сократить налоговое бремя для «типичной семьи» на $3 тыс., и сейчас он готов и дальше сокращать налоги на домохозяйства с годовым доходом менее $25 тыс.

В экономической части платформы демократы выражают четкое намерение двигаться по тому курсу, который был заложен Обамой четыре года назад. «Демократическая партия верит в то, что Америка снова может опередить остальной мир. Мы хотим отменить налоговые льготы для компаний, которые предоставляют рабочие места за рубежом, и вместо них снизить налоги компаниям, которые инвестируют в США, рассчитывают на американских работников и производят товары, на которых написано три гордых слова – «Made in America», – патетично провозглашает программа. – Республиканцы же выдвигают человека, чья фирма вкладывалась в компании, которые были первопроходцами в деле аутсорсинга, и в чьи планы на самом деле входило поощрение аусторсинга через уход от всех налогов на зарубежную прибыль для американских компаний».

Признавая, что за четыре года Обаме и его команде не удалось вывести страну из экономических неурядиц, программный документ Демпартии возводит вину за проблемы на администрацию Джорджа Буша-мл., оставившего демократам в наследство колоссальный внутренний долг и безработицу. «Сегодня наша экономика вновь растет, «Аль-Каида» слаба как никогда с 11 сентября 2001 года, наш производственный сектор растет впервые за более чем десятилетие», – говорится в документе, где признается, что демократам «предстоит еще много сделать» и им требуется «вновь собрать свои силы и продолжить то, что (они) начали».

В общественно-политической части команда действующего президента, как и прогнозировали журналисты, сделала ставку на ультралиберальные реформы в пику консерватизму Ромни. Обама активно обращается к правам меньшинств, отстаивание которых станет постоянным направлением работы американских дипломатов в случае его переизбрания.

В тексте документа говорится о либерализации иммиграционного законодательства, которое поможет вывести из тени незаконно нанятых работников. Иммигрантам нужно дать право легализоваться, выучить государственный язык и начать платить налоги, чтобы встать на путь обретения гражданства США, считают авторы программы.

Демократы обещают выступать за равноправие женщин и мужчин, продвигая идеи равенства полов во всем мире. Это Обама обещает сделать одним из основных направлений работы для американских дипломатов в своей второй администрации. Обеспечение женщин правом на образование, на достойную заработную плату и на участие в общественной жизни может «снизить уровень насилия, укрепить экономику и демократию», говорится в документе, авторы которого призывают ратифицировать конвенцию о ликвидации всех форм дискриминации женщин.

Партия поддерживает право женщин на аборты и не будет сокращать программы финансирования центров планирования семьи. «Мы против каких бы то ни было попыток ослабить или принизить это право, – говорится в тексте платформы. – Аборт – это чрезвычайно личное решение женщины, ее семьи, ее доктора и ее священника; в этом вопросе места для политики и позиции правительства нет».

Наряду с правами женщин администрация Обамы намерена бороться с ущемлением прав гомосексуалистов за пределами США.

«Американские дипломаты должны поднимать эту тему всякий раз, когда возникает тема насилия, эти случаи должны попадать в ежегодные доклады Госдепартамента о правах человека», – говорится в документе, где также отмечается, что Госдепартамент финансирует программы и организации, отстаивающие права геев и борющиеся с дискриминацией. Демократическая партия поддерживает идею однополых браков как юридического оформления партнерства между двумя людьми. Церквям и религиозным организациям предлагается самостоятельно определять, как заключать такие браки. Правительство не намерено вмешиваться в эти дела, говорится в программе. Поддержав легализацию однополых союзов на таком уровне в первый раз в истории, демократы таким образом сблизили свои позиции с Обамой, в мае также впервые высказавшегося в поддержку прав ЛГБТ. Демпартия, как и ее кандидат, будут бороться за отмену подписанного президентом Биллом Клинтоном в 1996 году «Закона о защите брака», который на федеральном уровне признает семьей лишь законный союз между мужчиной и женщиной.

Отдельный пункт в программе демократов посвящен борьбе за свободу интернета. Администрация Обамы настаивает на защите свободы сети
, где граждане получают возможность реализовывать свое право на свободу слова и свободу собраний, кроме того, интернет предоставляет людям возможность объединяться и использовать новые технологии. В то же время демократы выступают против безответственного отношения к интеллектуальной собственности и говорят об уважении к частной жизни.

Демократы также обращаются к традиционно «республиканской» теме о легализации оружия. В команде Обамы полагают, что этот вопрос должен стать предметом «честной, открытой общественной дискуссии», причем демократы настаивают, что время для решения этой проблемы «ограничено и очень ценно».

Программа администрации действующего президента в отношении России отражена во внешнеполитической части документа, получившей название «Жестче на мировой арене – спокойнее и безопаснее у себя дома». Соединенные Штаты намерены усиливать сотрудничество с Москвой, продолжая политику «перезагрузки».

«Мышление времен холодной войны, продемонстрированное Ромни в его отзывах о России как о «геополитическом враге № 1», игнорирует общие с Россией интересы»,
– говорится в документе.

В числе первоочередных совместных задач демократы называют сокращение ядерных арсеналов и контроль за ядерными разработками Ирана и Северной Кореи. США намерены поощрять вхождение России в ВТО и рассчитывают на стабильные торговые отношения между странами.

В то же время Обама в случае своей победы на выборах, так же как и его соперник Ромни, намерен «жестко критиковать» Россию за поддержку режима Башара Асада в Сирии.

0

5


Election 2012: State of the Race

Mitt Romney gained ground in two important swing states according to polls conducted during the week of the Republican National Convention, with both Nevada and Michigan moving from "lean Obama" to "toss up" status. Barack Obama strengthened in one state, Connecticut, which moved from "lean Obama" to "safe Obama." This gives Mr. Obama 184 "safe" Electoral College votes with four states (41 EC votes) that "lean" in his favor going into the Democratic National Convention, while Mr. Romney has 146 "safe" EC votes and four states (45 EC votes) in his "lean" column. With this week's additions of Nevada and Michigan, the number of "toss up" states is the highest since this map began in April, with nine states (122 EC votes) too close to call for either candidate.

NOTE: Texas has been changed to "safe Romney" status in order to get an accurate outlook of the playing field. As Joe Trippi and I discussed on Special Report last week, this is a safe GOP state that has not been polled in recent history and will unlikely have many presidential polls conducted in the days remaining until the election. Its 38 Electoral College votes have been moved to previous "safe Romney" totals as well as is reflected in the map's trend line.

Karl Rove

0

6

Первые дебаты Ромни и Обамы

Another version - http://www.youtube.com/watch?v=dkrwUU_YApE

Митт Ромни победил на дебатах кандидатов в президенты США по версии зрителей.
67% опрошенных телеканалом CNN высказались за кандидата от республиканцев. Действующему президенту Бараку Обаме победу отдала только четверть респондентов. При этом более половины признались, что демократ не оправдал их ожиданий.

Полуторачасовые дебаты прошли сегодня в Денверском университете и были посвящены внутренней политике.

Первые дебаты между кандидатами на пост президента США прошли сегодня в Денвере. Действующий глава государства демократ Барак Обама и республиканец Митт Ромни отстаивали свои позиции по внутриполитическим вопросам.

Национальная экономика и здравоохранение – это главные темы первого раунда дебатов. Они продлились полтора часа. За это время конкуренты в борьбе за президентский пост попытались завоевать голоса тех американцев, которые еще не сделали свой выбор.

В заключительном слове Обама напомнил об успехах своей администрации, Ромни - напротив, предрек стране большие проблемы, если не сменится лидер государства.
Тем не менее, кандидаты обнялись и пожали друг другу руки.

Всего Обама и Ромни встретяся три раза. Следующие дебаты состоятся 16 октября в Хемпстеде, штат Нью-Йорк, и 22 октября в Бока-Ратоне, Флорида. Кроме того, 11 октября в Дэнвилле, штат Кентукки, встретятся кандидаты в вице-президенты - нынешний заместитель Обамы Джо Байден и напарник Ромни Пол Райан.

Выборы президента США назначены на 6 ноября.

0

7


Wall Street Journal

By Karl Rove
October 4, 2012

Can We Believe the Presidential Polls?

Last week's CBS/New York Times poll had Obama ahead by nine points in Florida. That's not very likely.

I've seen a movie like this one before. I was in my 20s and director of the Texas Victory Committee for Reagan-Bush. Our headquarters was in an old mortuary in Austin. That seemed an appropriate venue when, on Oct. 8, 1980, the New York Times released its poll on the presidential race in Texas, one of 10 battlegrounds. (Yes, the Lone Star State was then a battleground.)

According to the Times, the contest was "a virtual dead heat," with President Jimmy Carter ahead despite earlier surveys showing Ronald Reagan winning. A large Hispanic turnout for Mr. Carter—and the fact that Texas was "far more Democratic than the nation" (only 16% of Texans identified themselves as Republicans then)—meant that Mr. Reagan "must do better among independents" to carry the state. Our hurriedly called strategy session at the mortuary had more than the normal complement of hand-wringers.

Then came more hard punches. On Oct. 13, Gallup put the race nationally at Carter 44%, Reagan 40%. The bottom appeared to fall out two weeks later when a new national Gallup poll had Carter 47%, Reagan 39%.

That produced more than a few empty chairs in phone banks across Texas. But most volunteers, grim and stoic, hung on, determined to stay until the bitter end. Only Election Day was not so bitter. Reagan carried all 10 of the Times' battleground states and defeated Mr. Carter by nearly 10 points.

Every election is different and this year won't replicate 1980. But context might be helpful to edgy supporters of Mitt Romney.

In the past 30 days, there were 91 national polls (including each Gallup and Rasmussen daily tracking survey). Mr. Obama was at or above the magic number of 50% in just 20. His average was 47.9%. Mr. Romney's was 45.5%.

There were 40 national polls over the same period in 2004. President George W. Bush was 50% or higher in 18. His average was 49%; Massachusetts Sen. John Kerry was at 43.8%. An Oct. 4, 2004, story in the New York Times declared the Bush/Kerry race "a dead heat" and asked "whether Mr. Bush can regain the advantage."

Mr. Bush was hitting the vital 50% mark in almost half the polls (unlike Mr. Obama) and had a lead over Mr. Kerry twice as large as the one Mr. Obama now holds over Mr. Romney. So why was the 2004 race "a dead heat" while many commentators today say Mr. Obama is the clear favorite?

The reality is that 2012 is a horse race and will remain so. An incumbent below 50% is in grave danger. On Election Day he'll usually receive less than his final poll number. That's because his detractors are more likely to turn out, and undecideds are more resistant to voting for him.

Then there is the tsunami of state-level polls. Last week, there were 46 polls in 22 states; the week before, 52 polls in 18 states; and the week before that, 41 polls in 20 states. They're endowed by the media with a scientific precision they simply don't have.

Take last week's CBS/New York Times Florida survey, which had Mr. Obama leading Mr. Romney by nine points. The poll sampled more Democrats than Republicans—nine percentage points more. Yet the Democratic advantage in the 2008 presidential exit polls was three percentage points. Does it seem probable that Florida Democrats will turn out in higher numbers in 2012, especially when their registration edge over Republicans dropped by 22% in the past four years?

On Aug. 2, radio talk-show host Hugh Hewitt asked Peter Brown, assistant director of the Quinnipiac University polling organization—which runs the CBS/NYT battleground state polls, including last week's Florida poll—if he expected a Democratic advantage in the Sunshine State three times what it was last time. Mr. Brown responded that "I think it is probably unlikely," but defended his polling organization's record.

Both candidates have advantages as the race enters its final month. Mr. Obama is slightly ahead (but short of 50%). Late-deciding independents will probably break more for Mr. Romney. Clear-eyed operatives in Boston and Chicago know this and are only playing head games with their opposition when they assert otherwise.

Team Obama's relentless efforts to denigrate Mr. Romney as a sure loser appear to have convinced the Republican candidate that he must run as the underdog. This will make the naturally cautious Mr. Romney more aggressive, energized and specific about his agenda in the campaign's closing weeks than he might have been. It will also make his victory more likely. America likes come-from-behind winners.

This article originally appeared on WSJ.com on Wednesday, October 3, 2012.

0

8


Election 2012: State of the Race

With just over a month until Election Day, there are still fourteen states (186 Electoral College votes) that are "toss ups" or only "lean" for one candidate. Barack Obama has 196 "safe" EC votes, and Mitt Romney has 156.

In this week's map, Ohio, Nevada, and Iowa shifted from "toss up" to "lean" Obama, and Montana moved from "safe" to "lean" Romney for now.

http://s1.uploads.ru/t/bAkiE.jpg

All of the "lean" Romney states will almost certainly end up in Mr. Romney's column in November, while the "lean" Obama states are tougher battlegrounds that will likely move positions several times in the final month until Election Day, especially as more Americans tune in to the race and upcoming debates.

Karl Rove

0

9

По мнению Карла Роува, лучшего эксперта по президентским выборам в США, судьба выборов решится в следующих штатах:

Ohio
Pensilvania
Nevada
New Mexico
Michigan
Wyoming
Iowa

All of them colored blue on his map in the previous segment

0

10

Константин Сонин экономист, профессор РЭШ
Они опять взялись за свое [Алиса]
04 октября 2012, 09:50

Перед дебатами в Университете Денвера можно было прочитать выводы из статистического анализа последствий первых президентских дебатов или посмотреть памятные моменты предыдущих лет (самый красивый, конечно, эпизод – фраза Ллойда Бентсена в 1988 году, обращенная к Дэну Куэйлу, но выиграли-то в итоге Буш-Куэйл…).
Потом прямой эфир. Тем временем, NYT впервые сажает группу экспертов, чтобы заниматься проверкой фактов, упомянутых кандидатами, в прямом эфире.

Исходные позиции у меня такие: Ромни симпатичнее мне как человек и биография у него впечатляющая.
Обама обладает фантастической волей к победе и впечатляющим хладнокровием; если выборы рассматривать как «спорт», ему нет равных.
Смотреть на его избирательную кампанию – всё равно что наблюдать за игрой «Барселоны»…
Если отвлечься от личностей, экономические планы демократов популистские, планы республиканцев нереальные.

Как обычно, поражает знание кандидатами мелких бюджетных и практических подробностей и, что ещё важнее для дебатов, способность рассказывать эти подробностей десяткам миллионов людей.
Чему можно учиться у ведущего – умению заставлять участников говорить о своих разногласиях на разные темы.

Ромни, который существенно отстаёт по опросам, всё время атакует.
Не пытаясь грубить, как Маккейн, он оспаривает каждый тезис Обамы и всё время открывает новые темы. Выглядит хуже в моменты, когда говорит Обама – выглядит раздражённым (как выглядел когда-то Гор во время первого раунда дебатов с Бушем). Это при том, что выглядит Ромни – как американский президент в кино. Да и говорит он прекрасно – и обошёлся без оговорок.

Если кто был на докладе Энрикеты Арагонес на нашем семинаре «Политическая экономика» позавчера, должен был вспомнить модель и выводы, слушая часть, посвящённую социальным расходам.
Как Ромни пытается «украсть тему», обвиняя Обаму в том, что он хочет разрушить Медикейр (что не скажешь о ценности реформы здравоохранения Обамы, обвинения Ромни в «похищении 760 млрд. долларов из Медикейр» просто абсурдны.)

Интересно, что дискуссия о последствиях банковского регулирования почему-то развеселила Обаму.
До этого выглядел уставшим и отвлечённым. Но, конечно, говорит он волшебно и, как у хорошего бойца, тем лучше, чем сильнее удары. Впрочем, про Обамакейр там, конечно, сплошные заготовки. У Обамы прекрасные аргументы, у Ромни отрепетированный ответ, объясняющий, почему он против того самого плана, который привёл в действие в Массачусетсе.

…Неплохо, неплохо Тип О’Нил, спикер палаты представителей в 80-е годы, главный противник Рейгана, стал героем и для демократов, и для республиканцев (а был – «Тип О’Нил, как демократический бюджет – толстый, раздутый и никем не контролируемый»).
Впрочем, Клинтон тут стал героем «компромиссного подхода» – совместной работы с республиканцами в 1990-е (кто помнит, шла интенсивная политическая война – самая интенсивная, пожалуй, со времён Трумэна). Интересные вещи делает политическая конкуренция с историей и человечекой памятью.

Намного живее, кстати, чем предыдущие дебаты на моей памяти.
Полтора часа пролетели незаметно и интересно. Четыре года назад мне показалось, что Маккейн, натурально, победил Обаму в первых дебатах (опросы этого не показали, результаты выборов – само собой, тоже). Сейчас мне кажется – ничья (или чуть-чуть в пользу Ромни), то есть, по существу (см. первую ссылку в этом посте) - результат в пользу действующего президента.

0

11

Рекордное для политической жизни в США количество откликов в социальных сетях собрал первый раунд дебатов между кандидатами в президенты Бараком Обамой и Миттом Ромни
05 октября 2012 | 11:09

Больше твитов до сих пор собирали только церемонии вручения музыкальных премий Грэмми и ЭмТиВи, а также – финал чемпионата по американскому футболу.

За время, что дебатировали между собой Обама и Ромни, количество посвященных этому действу записей в Твиттере (11 миллионов) вчетверо превысило твиты после сентябрьского съезда демократов. Как замечает ИТАР-ТАСС, комментарии по поводу дебатов ясно продемонстрировали, на чьей стороне оказались симпатии пользователей. Митт Ромни упоминался в сочетании со словами «победитель» и «победа» в два раза чаще, чем Барак Обама. Правда, нашелся и повод для насмешек над Ромни – это его заявление о намерении в случае победы на выборах лишить госдотаций общественную телекомпанию, выпускающую детскую передачу «Улица Сезам» - несмотря на то, что персонажа программ Большую Птицу Ромни, по его признанию, любит. В связи с этим в Твиттере немедленно возникли пародийные аккаунты от имени этой Птицы; в одном из них было заявлено буквально следующее: «Если вы не проголосуете за Обаму, то Митт Ромни меня съест».

Впрочем, по традиционным опросам победителем раунда также стал Митт Ромни. Большинство респондентов посчитали, что именно республиканец говорил и держался на сцене более уверенно, чем его соперник.

0

12

Президент США Барак Обама, выступая после первых теледебатов с Миттом Ромни, обвинил своего соперника в нечестности.

Обама призвал Ромни "рассказать правду" о его политической программе. По мнению большинства обозревателей, победа в первом туре предвыборных дебатов досталась республиканцу Ромни.

Согласно данным компании Nielsen Media Research, изучающей рейтинги телевизионных программ в США, аудитория первого тура дебатов составила 40 миллионов человек.

Представители команды президента заявили, что перед выборами, назначенными на 6 ноября, стратегия Обамы "будет подкорректирована".

Как показали в четверг результаты опроса Reuters/Ipsos, впервые за время проведения предвыборной кампании Ромни удалось добиться позитивного рейтинга симпатий избирателей. 51% опрошенных дали положительную оценку выступлению кандидата от республиканцев. У Обамы этот показатель по-прежнему составляет 56%.

Отвечая на вопрос, кому из кандидатов вы бы предпочли доверить управление экономикой, создание рабочих мест и решение проблемы дефицита, большинство участников опроса предпочло Митта Ромни.

Выступая в четверг перед многотысячной аудиторией своих сторонников, президент Обама сказал: "Выйдя на сцену, я встретился с весьма воодушевленным человеком, который представился как Митт Ромни".

"Однако он не мог быть Миттом Ромни, так как настоящий господин Ромни провел весь прошлый год в поездках по стране, обещая сократить налоги на сумму в 5 триллионов долларов в пользу богатых. Тот же, кто был со мной на сцене прошлой ночью, заявил, что ничего не знает об этом".

Во время горячих теледебатов республиканец неоднократно отрицал, что он когда-либо обещал сократить налоги на такую сумму.

Те же, кто удосужился подсчитать цифры, озвученные Миттом Ромни во время его предвыборной кампании, пришли к выводу, что его предложения о снижении налогов на 20%, об отмене налога на недвижимость и об альтернативном минимальном налоге обошлись бы американской казне потерей 5 триллионов долларов за десятилетний период.

По словам Митта Ромни, он собирается покрыть дыру, которая может образоваться в бюджете, за счет борьбы с налоговыми лазейками. По мнению независимого исследовательского центра по налоговой политике Tax Police Centre, в налоговой арифметике Ромни концы не сходятся с концами.

Барак Обама также насмешливо отозвался о плане кандидата-республиканца по сокращению финансирования телеканала PBS, создателя популярной серии детских программ "Улица Сезам".

Во время теледебатов Митт Ромни сказал, что он любит Большую птицу - одного из известных персонажей "Улицы Сезам", однако это не помешает ему сократить федеральное финансирование некоммерческого телеканала.

"Слава богу, что наконец кто-то решил разделаться с Большой птицей, - сказал Обама во время ралли, состоявшегося в четверг. - Видимо, настало время. Мы не знали, что все проблемы бюджета связаны именно с ней".

Лагерь Ромни тут же откликнулся на словесную атаку Обамы.

По словам Райана Уильямса, пресс-секретаря предвыборного штаба Ромни, президент Обама попытался таким образом отыграться после неудачного выступления на теледебатах.

"Сегодня президент Обама не смог толком объяснить, чего он добился за время своего правления, а также предложить свое видение будущего страны", - сказал он.

Представитель штаба Обамы Дэвид Аксельрод заявил журналистам, что ему и его коллегам предстоит пересмотреть свою стратегию, подвести черту под прошедшим туров теледебатов и задуматься о том, как с толком использовать время, оставшееся до выборов.

0

13

0

14

Ровно за две недели до выборов Барак Обама и его соперник Митт Ромни пользуются примерно равной поддержкой американцев
24 октября 2012 | 04:05
Ровно за две недели до выборов Барак Обама и его соперник Митт Ромни пользуются примерно равной поддержкой американцев. Об этом свидетельствуют результаты опроса, проведенного информагентством Рейтер и социологической службой Ипсос. По их данным, в настоящее время за нынешнего главу государства готовы проголосовать 47 проц избирателей, а за экс-губернатора штата Массачусетс - 46 проц. В то же время, согласно итогам исследования, Обама имеет преимущество над Ромни в так называемых спорных штатах, где много не определившихся избирателей, от позиции которых и будет в конечном счете зависеть исход голосования 6 ноября.
Данный опрос, проводился в течение последних четырех дней и лишь частично учел мнение тех, кто в понедельник смотрел по телевизору третий, заключительный, раунд дебатов между кандидатами. По общему мнению, победу в нем - пусть и с незначительным преимуществом - одержал Обама.

0

15


Election 2012: State of the Race

Mitt Romney gained ground in three out of the four states that changed status in this week's Electoral College map, as Missouri moved to "safe" Romney, and Oregon and Minnesota moved from "safe" to "lean" Obama. Connecticut moved from "lean" to "safe" Obama, but its seven Electoral College votes were neutralized by Oregon's and Minnesota's shifts. Mr. Romney now stands at 169 "safe" EC votes with three "lean" states (37 EC votes), while Barack Obama is down to 184 "safe" EC votes and four "lean" states (53 EC votes). The number of "toss up" states is unchanged at eight (95 EC votes), but Mr. Romney continued to strengthen his position, especially in New Hampshire, Florida, and Virginia.

Karl Rove

0

16

U.S. Presidential Elections in Perspective

October 30, 2012

By George Friedman

The U.S. presidential election will be held a week from today, and if the polls are correct, the outcome will be extraordinarily close. Many say that the country has never been as deeply divided. In discussing the debates last week, I noted how this year's campaign is far from the most bitter and vitriolic. It might therefore be useful also to consider that while the electorate at the moment appears evenly and deeply divided, unlike what many say, that does not reveal deep divisions in our society -- unless our society has always been deeply divided.

Since 1820, the last year an uncontested election was held, most presidential elections have been extremely close. Lyndon B. Johnson received the largest percentage of votes any president has ever had in 1964, taking 61.5 percent of the vote. Three other presidents broke the 60 percent mark: Warren G. Harding in 1920, Franklin D. Roosevelt in 1936 and Richard Nixon in 1972.

Nine elections saw a candidate win between 55 and 60 percent of the vote: Andrew Jackson, Abraham Lincoln, Ulysses S. Grant, Theodore Roosevelt, Herbert Hoover, Franklin D. Roosevelt, Dwight D. Eisenhower and Ronald Reagan. Only Eisenhower broke 55 percent twice. Candidates who received less than 50 percent of the vote won 18 presidential elections. These included Lincoln in his first election, Woodrow Wilson in both elections, Harry Truman, John F. Kennedy, Nixon in his first election and Bill Clinton in both his elections.

From 1824-2008, 13 elections ended in someone obtaining more than 55 percent but never more than 61 percent of the vote. Eighteen elections ended with the president receiving less than 50 percent of the vote. The remaining 16 elections ended with the winner receiving between 50-55 percent of the vote, in many cases barely above the 50 percent mark -- meaning almost half the country voted for someone else. The United States not only always has had deeply divided elections, but in many cases, minority presidents. Interestingly, of the four presidents who won more than 60 percent of the vote, three are not remembered favorably: Harding, Johnson and Nixon.

Three observations follow. First, for almost 200 years the electoral process has consistently produced a division in the country never greater than 60-40 and heavily tending toward a much narrower margin. Second, when third parties had a significant impact on the election, winners won five times with 45 percent of the vote or less. Third, in 26 of the U.S. presidential elections, the winner received less than 52 percent of the vote.

Even in the most one-sided elections, nearly 40 percent of voters voted against the winner. The most popular presidents still had 40 percent of votes cast against them. All other elections took place with more than 40 percent opposition. The consistency here is striking. Even in the most extreme cases of national crisis and a weak opponent, it was impossible to rise above just over 60 percent. The built-in opposition of 40 percent, regardless of circumstances or party, has therefore persisted for almost two centuries. But except in the case of the 1860 election, the deep division did not lead to a threat to the regime. On the contrary, the regime has flourished -- again, 1860 excepted -- in spite of these persistent divisions.

The Politically Indifferent

Why then is the United States so deeply and persistently divided and why does this division rarely lead to unrest, let alone regime change? Let us consider this seeming paradox in light of another fact, namely, that a substantial portion of the electorate doesn't vote at all. This fact frequently is noted, usually as a sign of a decline in civic virtue. But let's consider it another way.

First, let's think of it mechanically. The United States is one of the few countries that has not made Election Day a national holiday or held its presidential elections on a weekend. That means that there is work and school on Election Day in the United States. In the face of the tasks of getting the kids off to school, getting to work, picking up the kids on the way home -- all while fighting traffic -- and then getting dinner on the table, the urgency of exercising the franchise pales. It should therefore be no surprise that older people are more likely to vote.

Low voter turnout could also indicate alienation from the system. But alienation sufficient to explain low voter turnout should have generated more unrest over two centuries. When genuine alienation was present, as in 1860, voter turnout rose and violence followed. Other than that, unrest hasn't followed presidential elections. To me, that so many people don't vote does not indicate widespread alienation as much as indifference: The outcome of the election is simply less important to many than picking up the kids from piano lessons.

It is equally plausible that low voter turnout indicates voter satisfaction with both candidates. Some have noted that Barack Obama and Mitt Romney sound less different than they portray themselves as being. Some voters might figure there is not much difference between the two and that they can therefore live with either in office.

Another explanation is that some voters feel indifferent to the president and politics in general. They don't abstain because they are alienated from the system but because they understand the system as being designed such that outcomes don't matter. The Founding Fathers' constitutional system leaves the president remarkably weak. In light of this, while politically attentive people might care who is elected, the politically indifferent might have a much shrewder evaluation of the nature of the presidency.

The Role of Ideologues

The United States always has had ideologues who have viewed political parties as vehicles for expressing ideologies and reshaping the country. While the ideologies have changed since Federalists faced off against Democratic-Republicans, an ideological divide always has separated the two main parties. At the same time, the ranks of the true ideologues -- those who would prefer to lose elections to winning with a platform that ran counter to their principles -- were relatively sparse. The majority of any party was never as ideologically committed as the ideologues. A Whig might have thought of himself as a member of the Whig Party when he thought of himself in political terms at all, but most of the time he did not think of himself as political. Politics were marginal to his identity, and while he might tend to vote Whig, as one moved to less committed elements of the party, Whigs could easily switch sides.

The four elections in which presidents received 60 percent or more were all ideological and occurred at times of crisis: Johnson in 1964 defeated Barry Goldwater, a highly ideological candidate, in the aftermath of the Kennedy assassination; Roosevelt defeated Alf Landon, an anti-Roosevelt ideologue, during the depths of the Depression; Nixon defeated George McGovern, an anti-war ideologue, during the era of the Vietnam War and the anti-war challenge; and Warren G. Harding won in the wake of World War I and the latter debacles of the Wilson administration and its ideology.

Crisis tends to create the most extreme expressions of hostility to a challenging ideology and creates the broadest coalition possible, 60 percent. Meanwhile, 40 percent remain in opposition to the majority under any circumstances. To put it somewhat differently -- and now we get to the most significant point -- about 40 percent of the voting public cannot be persuaded to shift from their party under any circumstances, while about 20 percent are either persuadable or represent an unrooted voter who shifts from election to election.

The 60-40 break occurs rarely, when the ideological bent rallies the core and the national crisis allows one party to attract a larger block than normal to halt the less popular ideology. But this is the extreme of American politics; the normal election is much narrower.

This is because the ideologues in the parties fail to draw in the center. The weaker party members remain in their party's orbit and the 20 percent undecided distribute themselves fairly randomly, depending on their degree of indifference, so that the final vote depends on no more than a few percentage points shifting one way or another.

This is not a sign of massive divisions. Whereas the 60-40 elections are the moments of deepest political tension in which one side draws the center to it almost unanimously, in other elections -- particularly the large number in which the winner receives less that 55 percent of the vote (meaning that a 5 percent shift would change the outcome) -- the election is an election of relative indifference.

This is certainly not how ideologues view the election. For them, it is a struggle between light and darkness. Nor is it how the media and commentators view it. For them, it is always an election full of meaning. In reality, most elections are little remembered and decide little. Seemingly apocalyptic struggles that produce narrow margins do not represent a deeply divided country. The electoral division doesn't translate into passion for most of the voters, but into relative indifference with the recognition that here is another election "full of sound and fury, signifying nothing."

The fact that nearly 50 percent of the public chooses not to vote is our tipoff about the public's view of elections. That segment of the public simply doesn't care much about the outcome. The politically committed regard these people as unenlightened fools. In reality, perhaps these people know that the election really isn't nearly as important as the ideologues, media and professional politicians think it is, so they stay home.

Others vote, of course, but hardly with the intensity of the ideologues. Things the ideologues find outrageously trivial can sway the less committed. Such voters think of politics in a very different way than the ideologues do. They think of it as something that doesn't define their lives or the republic. They think of politicians as fairly indistinguishable, and they are aware that the ideological passions will melt in the face of presidential responsibility. And while they care a bit more than those who stay home, they usually do not care all that much more.

The United States has elected presidents with the narrowest of margins and presidents who had far less than a majority. In many countries, this might reveal deep divisions leading to social unrest. It doesn't mean this in the United States because while the division can be measured, it isn't very deep and by most, it will hardly be remembered.

The polls say the election will be very close. If that is true, someone will be selected late at night after Ohio makes up its mind. The passionate on the losing side will charge fraud and election stealing. The rest of the country will get up the next day and go back to work just as they did four years ago, and the republic will go on.

Read more: U.S. Presidential Elections in Perspective | Stratfor

0

17

Election 2012: State of the Race

Without twelve toss up states (MN, NV, CO, IA, WI, MI, OH, PA, NH, VA, NC, AND FL), Mitt Romney and Barack Obama are tied at 191 each.

I predict Mr. Romney will win FL (29), NC (15), VA (13), NH (4), OH (18), IA (6), CO (9) and Mr. Obama will get MN (10), NV (6), WI (10), MI (16), PA (20).

This brings Mr. Romney to 285 Electoral College votes and Mr. Obama to 253.

These are just my base predictions and I still think several of these states are too close to call.  For example, while I put them in Mr. Obama's column, I still believe NV, WI, and PA are in play and very winnable for Mr. Romney.  If crowds at his recent stops in these states are any indication of his supporters' enthusiasm, Mr. Romney will likely be able to claim victory in these states as well.

0

18

Nov 7, 2012 12:32am
Karl Rove vs. Fox News
 
Forget Barack Obama and Mitt Romney. The most exciting matchup of the night was between Karl Rove and his employer, Fox News.

A little after 11 p.m., Fox News and every other news outlet called the presidential race for Obama. Rove, the mastermind of George W. Bush’s campaign and now a political commentator on Fox, didn’t buy it.
Why? According to Rove, who appeared to be going through extreme denial that Mitt Romney had lost, there were too many outstanding votes in Ohio to give the state to Obama, tipping the race in his favor.
No one else at Fox took his side. And to prove him wrong, Megyn Kelly walked down the hall in a live action shot to the “decision desk” that called the race and interviewed the men in charge.
Their response was essentially that while some counties haven’t reported all the Romney votes yet, there are too many votes unreported in Democratic territory like Cleveland that it wouldn’t matter.
“There just aren’t enough Republican votes left for Mitt Romney to get there,” said decision maker Chris Stirewalt.
Rove was apparently listening in. The jolly Fox host Bret Baier tried to describe Rove’s reaction — the GOP strategist was writing things down, and pointing at Fox personality Bill Hemmer.
“A lot of things are going on right now,” Baier said.
They cut to commercial. Then they came back and Rove was as defensive as ever. While the crowd in Chicago cheered and danced on the split screen, there was Rove, saying that all the votes in Ohio’s Hamilton County needed to be cast. The projection, he said, was a “very early call.”
Charles Krauthammer came on to talk about it. Then they cut back to the screaming crowd in Chicago. And it was Kelly who turned the page.
“They are not listening to Karl,” she said. “They don’t care what Karl said.”

0

19

Exit Polls: Obama's Winning Coalition of Women and Non-Whites

Nov. 6, 2012

A coalition of women and nonwhites helped re-elect President Obama to a second term tonight.

Obama has always performed better with women than with men, and with nonwhites than with whites. But tonight those numbers were so much in his favor that they built Obama a powerful firewall against a dropoff in support from white men and independent voters.

Nonwhite voters turned out to vote in higher numbers than ever. They made up 21 percent of all voters. In 1996, they were just 10 percent.

That new bloc was evident in Florida, the perennial swing state that was thought to be in Mitt Romney's corner. Hispanics came out in force for Obama, in greater numbers than in 2008 when Obama beat John McCain among Hispanics in Florida 57 to 42 percent. Today he beat Romney among Hispanics 60 to 39 percent.

And as the country tinted blue for the second presidential election in a row, it also got a little less white.

White voters made up only 72 percent of the electorate in this election, according to exit polls. That's still a majority, but it's the lowest in exit polls dating from 1976.

Mitt Romney won the white vote handily, 58 to 40 percent, the biggest lead for a Republican since 1988.

Romney's most reliant bloc the whole campaign was white men. He led by 25 points with them today. But in 1976, white men were 46 percent of voters. Today they're at a new low, 34 percent.

If white women had stayed in Romney's camp, those swing states -- Ohio, Wisconsin, Pennsylvania, New Hampshire -- might have moved into his column. Instead, Obama led among women by 12 points, nearly identical to his lead among women four years ago.

In Florida, Obama led Romney by just two points among independents, according to the exit polls. In 2008, that number was seven.

In Ohio, Romney leads Obama by 10 points among independents -- a significant number considering that in 2008 Obama had an 8 point lead over John McCain in Ohio among the same nonaligned voters. But women came to Obama's rescue, keeping him competitive. Exit polls showed Obama with a 12 point lead among women, more than his 8 point lead in 2008.

In Wisconsin, a state that Romney needed badly, Obama's onetime strength among independents appeared to be neutralized. He won independents there by an incredible 19 points in 2008, but preliminary polls now show that Romney fought to a draw with them. However, Obama prevailed among young voters, and other voters there said they favored the auto bailout by 51 to 40 percent, an issue that the president held over Romney in the Midwest.

Obama lost just a few independents in Iowa, but more than made up for it by winning over women, who picked the president over Romney by a double-digit margin.

In Virginia, Romney won independents by 53 to 41 percent. Four years ago, Obama and McCain tied among independents in the commonwealth.

Just like white men, independents make up less of the electorate than they did four years ago.

In a national exit poll, Obama scored better on the economy than Romney probably would have liked.

And Obama's job approval was measured at 52 percent, just a point shy of what President Bush hit during his reelection in 2004. Pollsters had said during the campaign that Obama desperately needed an approval rating above 50 percent to have a chance at reelection.

The results show that more voters say the economy is getting better rather than getting worse.

And four years after Obama was elected, more voters -- 52 percent -- still blame George W. Bush for the weak economy rather than Obama. The exit polls found that 39 percent of voters blamed Obama for the state of the economy.

In Ohio voters widely approved of the auto bailout, 59 to 36 percent, according to exit polls. The bailout was one of Obama's loudest battle cries in the Midwest, most likely because an op-ed Romney wrote called "Let Detroit Go Bankrupt" handicapped him among blue-collar voters.

The national exit poll also indicated that Obama ended the campaign on a higher note on several counts. For instance, Obama beat Romney 53 to 43 percent on the question of who is more in touch with the public.

0

20

http://s2.uploads.ru/t/Iwxa6.jpg

0

21

The Elections, Gridlock and Foreign Policy
November 7, 2012

Stratfor
By George Friedman

The United States held elections last night, and nothing changed. Barack Obama remains president. The Democrats remain in control of the Senate with a non-filibuster-proof majority. The Republicans remain in control of the House of Representatives.

The national political dynamic has resulted in an extended immobilization of the government. With the House -- a body where party discipline is the norm -- under Republican control, passing legislation will be difficult and require compromise. Since the Senate is in Democratic hands, the probability of it overriding any unilateral administrative actions is small. Nevertheless, Obama does not have enough congressional support for dramatic new initiatives, and getting appointments through the Senate that Republicans oppose will be difficult.

There is a quote often attributed to Thomas Jefferson: "That government is best which governs the least because its people discipline themselves." I am not sure that the current political climate is what was meant by the people disciplining themselves, but it is clear that the people have imposed profound limits on this government. Its ability to continue what is already being done has not been curbed, but its ability to do much that is new has been blocked.

The Plan for American Power
The gridlock sets the stage for a shift in foreign policy that has been under way since the U.S.-led intervention in Libya in 2011. I have argued that presidents do not make strategies but that those strategies are imposed on them by reality. Nevertheless, it is always helpful that the subjective wishes of a president and necessity coincide, even if the intent is not the same.

In previous articles and books, I have made the case that the United States emerged as the only global power in 1991, when the Soviet Union fell. It emerged unprepared for its role and uncertain about how to execute it. The exercise of power requires skill and experience, and the United States had no plan for how to operate in a world where it was not faced with a rival. It had global interests but no global strategy.

This period began in 1991 and is now in the process of ending. The first phase consisted of a happy but illusory period in which it was believed that there were no serious threats to the United States. This was replaced on 9/11 with a phase of urgent reaction, followed by the belief that the only interest the United States had was prosecuting a war against radical Islamists.

Both phases were part of a process of fantasy. American power, simply by its existence, was a threat and challenge to others, and the world remained filled with danger. On the other hand, focusing on one thing obsessively to the exclusion of all other matters was equally dangerous. American foreign policy was disproportionate, and understandably so. No one was prepared for the power of the United States.

During the last half of the past decade, the inability to end the wars in Iraq and Afghanistan, coupled with economic problems, convinced reasonable people that the United States had entered an age of permanent decline. The sort of power the United States has does not dissipate that fast. The disintegration of European unity and the financial crisis facing China have left the United States, not surprisingly, still the unchallenged global power. The issue is what to do with that power.

The defeated challenger in the U.S. election, Mitt Romney, had a memorable and important turn of phrase when he said that you can't kill your way out of the problems of the Middle East. The point that neither Romney nor Obama articulated is what you do instead in the Middle East -- and elsewhere.

Constant use of military force is not an option. See the example of the British Empire: Military force was used judiciously, but the preferred course was avoiding war in favor of political arrangements or supporting enemies of enemies politically, economically and with military aid. That was followed by advisers and trainers -- officers for native troops. As a last resort, when the balance could not hold and the issue was of sufficient interest, the British would insert overwhelming force to defeat an enemy. Until, as all empires do, they became exhausted.

The American strategy of the past years of inserting insufficient force to defeat an enemy that could be managed by other means, and whose ability to harm the United States was limited, would not have been the policy of the British Empire. Nor is it a sustainable policy for the United States. When war comes, it must be conducted with overwhelming force that can defeat the enemy conclusively. And war therefore must be rare because overwhelming force is hard to come by and enemies are not always easy to beat. The constant warfare that has characterized the beginning of this century is strategically unsustainable.

Libya and Syria
In my view, the last gasp of this strategy was Libya. The intervention there was poorly thought out: The consequences of the fall of Moammar Gadhafi were not planned for, and it was never clear why the future of Libya mattered to the United States. The situation in Libya was out of control long before the Sept. 11 attack in Benghazi. It was a case of insufficient force being applied to an uncertain enemy in a war that did not rise to the level of urgency.

The U.S. treatment of Syria is very different. The United States' unwillingness to involve itself directly with main military force, in spite of urgings from various directions, is an instance in which even a potentially important strategic goal -- undermining Iranian influence in Syria -- could be achieved by depending on regional powers to manage the problem or to live with it as they choose. Having provided what limited aid was required to destabilize the Syrian government, the United States was content to let the local balance of power take its course.

It is not clear whether Obama saw the doctrine I am discussing -- he certainly didn't see it in Libya, and his Syrian policy might simply have been a reaction to his miscalculations in Libya. But the subjective intentions of a leader are not as important as the realities he is responding to, however thoughtfully or thoughtlessly. It was clear that the United States could not continue to intervene with insufficient forces to achieve unclear goals in countries it could not subdue.

Nor could the United States withdraw from the world. It produces almost one-quarter of the world's GDP; how could it? The historical answer was not a constant tempo of intervention but a continual threat of intervention, rarely fulfilled, coupled with skillful management of the balance of power in a region. Even better, when available as a course, is to avoid even the threat of intervention or any pretense of management and let most problems be solved by the people affected by it.

This is not so much a policy as a reality. The United States cannot be the global policeman or the global social worker. The United States is responsible for pursuing its own interests at the lowest possible cost. If withdrawal is impossible, avoiding conflicts that do not involve fundamental American interests is a necessity since garrison states -- nations constantly in a state of war -- have trouble holding on to power. Knowing when to go to war is an art, the heart of which is knowing when not to go to war.

One of the hardest things for a young empire to master is the principle that, for the most part, there is nothing to be done. That is the phase in which the United States finds itself at the moment. It is coming to terms not so much with the limits of power as the nature of power. Great power derives from the understanding of the difference between those things that matter and those that don't, and a ruthless indifference to those that don't. It is a hard thing to learn, but history is teaching it to the United States.

The Domestic Impasse
The gridlock which this election has given the U.S. government is a suitable frame for this lesson. While Obama might want to launch major initiatives in domestic policy, he can't. At the same time, he seems not to have the appetite for foreign adventures. It is not clear whether this is simply a response to miscalculation or a genuine strategic understanding, but in either case, adopting a more cautious foreign policy will come naturally to him. This will create a framework that begins to institutionalize two lessons: First, it is rarely necessary to go to war, and second, when you do go to war, go with everything you have. Obama will follow the first lesson, and there is time for the second to be learned by others. He will practice the studied indifference that most foreign problems pose to the United States.

There will be a great deal of unhappiness with the second Obama administration overseas. As much as the world condemns the United States when it does something, at least part of the world is usually demanding some action. Obama will disappoint, but it is not Obama. Just as the elections will paralyze him domestically, reality will limit his foreign policy. Immobilism is something the founders would have been comfortable with, both in domestic politics and in foreign policy. The voters have given the republic a government that will give them both.

"The Elections, Gridlock and Foreign Policy is republished with permission of Stratfor." .

Read more: The Elections, Gridlock and Foreign Policy | Stratfor

0

22


Выборы избавителя

Наблюдаю, с каким исступлением белорусы комментируют результаты президентских выборов в США.

Одни сочувствуют американцам - "четыре года коту под хвост", другие поливают Ромни - "американский Лукашенко не дорвался до власти". Ощущение, что сами американцы восприняли результат выборов куда спокойнее, без анафем и осанн.

На самом деле, внимание белорусов к президентским выборам становилось все более заинтересованным по мере того, как крепчала белорусская диктатура. С каждым годом все чаще граждане "Последней диктатуры Европы" всматривались вдаль, силясь разглядеть Богатыря-избавителя. И, руководствуясь опытом Холодной войны, все чаще не оглядывались вокруг себя, а старались увидеть этого мессию в виде одного из очередных президентов, избранных в далекой заокеанской Америке. Опыт подсказывал: спасение придет оттуда: либо в виде бомбардировщика, нацеленного на Дрозды, либо в виде киллера со сноровкой Джеймса Бонда и лицом Сильвестра Сталлоне. Но избавитель все не приходил. И, открою секрет, не придет никогда.

Беларусь никогда не являлась для Америки, да и для Евросоюза, страной, куда можно послать бомбардировщик с единственной "целевой" бомбой. Причин тому много: и отсутствие стратегического геополитического интереса к стране; и отсутствие сколь-нибудь значимых природных ресурсов; и близость России, которая вселяет Западу извечный трепет -- "не будите пьяного хулигана"... Причин не вмешиваться во все годы было значительно больше, нежели причин избавить Европу от последней в Европе диктатуры. Да, можно считать, что данная позиция ЕС и США ошибочна -- ведь уже практически весь состав бывшего СССР воспринял модель управления страной "по-лукашенковски" как руководство к действию, и единственное, что как-то успокаивает западных политиков -- это то, что руководители этих постсоветских диктатур не в состоянии создать какую-то внятную единую политическую силу из-за того, что друг друга на дух не переносят.

Не нужно было проводить глубокого политологического анализа, чтобы понять, что побеждает на этих выборах действующий президент. Прочитав у одного из белорусских политических мыслителей о том, что "Ромни победит с перевесом в три процента", и поговорив с несколькими политиками, можно было легко осознать, что взгляд белорусской демократической элиты на президентские выборы в Америке, скажем мягко, ошибочен.

Механизм выборов в Соединенных штатах отличается от белорусского или российского, как Рузвельт от Сталина. Объясняя простым языком, в американских выборах кандидат не может победить "с перевесом в ... процентов". Каждый штат подсчитывает голоса, и определяет победителя самостоятельно; и победившему достаются все голоса представителей штата в Коллегии выборщиков. Количество голосов от каждого штата свое -- число выборщиков равно числу представителей штата в Конгрессе. К примеру, Аляска имеет 3 голоса в Коллегии выборщиков, а Калифорния -- 55. Несложно догадаться, что президентом может стать даже политик, набравший в абсолютном исчислении меньше голосов избирателей, чем его конкурент. На нынешних выборах за Барака Обаму проголосовало 59 565 415 избирателей, а за Митта Ромни -- 59 942 703. Но, при этом, Обама получил 303 голоса в коллегии выборщиков, а Ромни всего 206. Такая арифметика.

Основной вопрос нынешних выборов был в том, сможет ли Ромни забрать ключевые колеблющиеся штаты с большим количеством представительства в Коллегии выборщиков -- Флориду, Огайо и Вирджинию. Не смог. А значит, действующий президент остался на второй срок.

Собственно, пришел бы Ромни, или остался Обама, для белорусов разницы нет. Да, республиканские администрации традиционно более последовательны во внешнеполитической деятельности, нежели демократы, и потому более привлекательны для белорусских демократов. Но, следует осознать, что изменилась политическая конфигурация в мире. Внешняя сила может пойти на радикальные шаги в помощи демократам в борьбе против диктатуры, но это может происходить только при наличии активного давления на диктатуру внутри страны. И тут разницы нет -- республиканец на президентском посту, или демократ. К слову, все жесткие меры против белорусского режима, которые были предложены экспертной группой после 19 декабря 2010 года, были приняты в полном объеме американской администрацией. И это была администрация Барака Обамы. Если бы руководство ЕС приняло подобный перечень мер со своей стороны, мы бы уже около полугода жили в свободной стране.

Сегодня любая американская администрация, заселившаяся в Белый дом на четыре года, в первую очередь будет заинтересована в решении своих проблем, которых немало -- от урагана, парализующего Восточное побережье, до стремительно растущего внешнего долга. Но это не значит, что эта администрация откажет белорусам в помощи. Но активно помогать она станет лишь в том случае, если поймет, что это нужно не только ей, но и тем, кто считает себя белорусом.

Николай Халезин

0


Вы здесь » ДИСКУССИОННЫЙ КЛУБ НОВОСТЕЙ » USA » Кто следующий президент США?